Parcerias

O CCNM estabelece convênios e parcerias interinstitucionais no Brasil e exterior que buscam aprimorar a perspectiva teorico-metodológica das pesquisas em curso no grupo, assim como ampliar matrizes conceituais em torno de empirias comuns.

MEGA-EVENTOS BRASIL/RÚSSIA
Convênio internacional com a Faculty of Media Communications da National Research University Higher School of Economics – HSE, em Moscou (Rússia).

Projeto “Russia-Brazil Major Sport Events: Social Commotion in Global Media”

Discuss, in the context of media convergence, major sports events (Olympics/World Cup) as global media events which are planned, reach high media visibility and feature large capacity of social commotion. Consequently, they are surrounded by several other correlated events/manifestations that take the opportunity of visibility to gain media coverage and social engagement. That is what already happened in June 2013 in Brazil during the FIFA Confederations Cup and it is happening in Russia in relation to manifestations against the homophobic issue specially connected to the Winter Olympic Games in 2014.

Fase 1  – Olimpíadas de Inverno 2014 (Soshi/Rússia) e Copa do Mundo de Futebol 2014 (Brasil)

Fase 2 (prevista) – Olimpíadas de Verão 2016 (Rio de Janeiro/Brasil) e Copa do Mundo de Futebol 2018 (Brasil)

MINERAÇÃO DE DADOS NA WEB
Parceria com o grupo de pesquisa Mineração de Textos e Processamento de Linguagem Natural Aprendizado de Máquina (MTPLNAM), da Universidade Federal do Vale do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM), sob coordenação do prof. Marcus Vinicius Carvalho Guelpeli